Digitálních technologie výrazným způsobem ovlivňují kvalitu života každého jednotlivce. K užívání těchto digitálních technologií bude muset být každý jedinec vybaven potřebnými digitálními dovednostmi, aby je mohl využívat při komunikaci se státní správou, svým zaměstnavatelem a přáteli, při péči o své zdraví, vyhledávání informací na internetu, nakupování v e-shopech, cestování, ale i hraní on-line her...
Výhody digitálních technologií
Díky těmto digitálním dovednostem ušetří jedinec čas tím, že řadu povinností a možností bude řešit prostřednictvím počítače nebo chytrého mobilního telefonu, nebo to budou digitální technologie řešit za něj. Tento čas pak může využít pro činnosti, které souvisí se zvýšením kvality jeho života. Vedle času je možné využíváním digitálních technologií ušetřit nemalé finance. Ceny na internetu jsou zpravidla nižší, např. při kupování letenek nebo jízdenek lze dosáhnout výrazných slev, na jednom místě je schopen člověk sledovat obchodní akce. Posledním přínosem je přidaná hodnota, kterou uživatel digitálních technologií dostane navíc. Například při placení mobilním telefonem v něm automaticky má i seznam všech provedených plateb, nebo program na archivaci fotek a videí sám udělá prezentační video a nabídne jej dotyčnému uživateli.
Proč mít digitální kompetence
Ti, kteří se naučí efektivně používat informační a komunikační technologie, budou výrazně zvýhodněni proti lidem, kteří se s nimi ve svém životě setkají později. Rozdíl mezi těmito skupinami bude zásadní a stále hůře překlenutelný.
Co jsou digitální kompetence
Digitální kompetence jsou obvykle definovány jako soubor vědomostí, dovedností a zkušeností nutných k identifikaci, pochopení, interpretaci, vytváření, komunikování a účelnému a bezpečnému užití digitálních technologií (jejich technických vlastností i obsahu) za účelem udržení či zlepšení své kvality života a kvality života svého okolí, tj. např. za účelem pracovní i osobní seberealizace, rozvoje svého potenciálu a udržení či zvýšení participace na společnosti." Nízká úroveň digitálních kompetencí vede naopak k digitálnímu vyloučení.
CO JE TO DIGCOMP
Digitální kompetence Vycházejí z referenčního rámce DigComp, který vznikl na základě potřeby definovat, co to znamená být “digitálně gramotný”. DigComp popisuje pět oblastí digitálních kompetencí, které jsou rozděleny do 21 digitálních kompetencí.
I. INFORMAČNÍ A DATOVÁ GRAMOTNOST
První oblast kompetencí je zaměřena především na práci s digitálními informacemi všeho druhu, které jsou zpravidla umístěné na Internetu. Základem je dovednost potřebné digitální informace vyhledávat, filtrovat a pracovat s nimi. Další dovedností je posuzovat, zda je digitální informace pravdivá a pro uživatele natolik významná, že s ní bude dále pracovat. Běžný uživatel by měl umět ukládat, spravovat a organizovat digitální data obsah a podle svých potřeb si vytvořit pro sebe přehlednou strukturu složek a souborů.
II. KOMUNIKACE A SPOLUPRÁCE
Za účelem komunikace a spolupráce s dalšími uživateli digitálního prostředí máme na výběr mnoho programů či aplikací a jiné způsoby interakce. Uvědomujeme si při tom kulturní a generační rozmanitost a neméně věnujeme pozornost vlastní digitální identitě a pověsti. Prostřednictvím veřejných a soukromých digitálních služeb se můžeme účastnit společenských událostí nebo participativního občanství.
III. TVORBA DIGITÁLNÍHO OBSAHU
Základní digitální dovedností je vytváření a úprava digitálního obsahu (text, foto, video, zvuk), které můžeme dále integrovat, propojovat a vytvářet tak nový digitální obsah. Zároveň je třeba respektovat práci jiných, dodržovat pravidla týkající se autorských práv a licencí. Pro tyto činnosti bychom měli být schopni nainstalovat do svých digitálních zařízení vhodné aplikace a programy či umět pracovat s klávesovými zkratkami.
IV. BEZPEČNOST
Abychom nepřišli o svá data, je nutné umět ochránit svá digitální zařízení, obsah, osobních údaje a soukromí. Zároveň musíme rozlišit, kdy nám digitální technologie pomáhají, a kdy škodí a narušují nám fyzické a psychické zdraví. Aby nám technologie mohly sloužit i v budoucnu, je třeba si uvědomovat dopad digitálních technologií na životní prostředí.
V. ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
Víme, že digitální kompetence potřebujeme v různých oblastech našeho života a že jejich absence je pro nás hendikepem. Měli bychom si být schopni zjistit, které digitální kompetence potřebujeme rozvíjet, a za tímto účelem najít nápovědu.