Tutor je učitel v e-learningových kurzech. Je nejbližší spolupracovník studujícího, vyškolený pracovník pro řízení studujících v určitém e-learningovém kurzu. Může, ale nemusí být autorem e-learningového kurzu, tzn. nemusí být tvůrcem obsahu kurzu. Obvykle se průběžně stará o cca 20 posluchačů (třídu), které různými způsoby motivuje k dosažení studijních cílů. K tomu také využívá řady e-learningových opor. Průběžně konzultuje se studujícími dle jejich potřeby a hodnotí průběžně jejich práce. Role tutora Tutor v on-line kurzu plní čtyři základní role: roli řídicí (organizační), roli socializační, roli technickou a roli pedagogickou. Tyto role může plnit několik lidí, ale také jen jeden člověk, pro něhož je pak tutorská práce náročnější. Role organizační Role organizační spočívá ve splnění všech kroků k tomu, aby byl e-learningový kurz připraven, zahájen, realizován a ukončen. Organizátor komunikuje pomocí nástrojů zabudovaných v e-learningovém nástroji, které usnadňují učení, komunikaci a spolupráci tj.
Na konci e-learningového kurzu připraví on-line evaluační dotazník, odpovídá na otázky k evaluaci a motivuje studenty k vyplnění evaluačního dotazníku. Na konci e-learningového kurzu se organizátor se studenty také rozloučí. Role socializační zajišťuje socializační, organizační a podpůrné činnosti dotýkající se studenta, je to nejbližší osoba pro studenta v těchto záležitostech. Tutor v socializační roli před zahájením kurzu připraví pro studenty socializační místo v prostředí Moodle (vstupní kapitola nebo samostatná klubovna). Pak studenty přivítá, vzájemně se představí, informuje je o průběhu výuky. Pomůže jim překonat problémy se vstupem do prostředí e-learningu, kam se začínají přihlašovat. Před zahájením on-line kurzu tutor účastníky kurzu osloví, připraví je na výukový proces, upozorní je na to, jakou roli zde hraje, s čím se na něj mohou obracet a poskytne jim úvodní rady o tom, jak se učit. V této úvodní části má tutor za úkol přivítat účastníky kurzu, naladit je ke studiu, zajistit osobní charakter komunikace a vytvořit příjemné studijní prostředí a vytvořit přátelskou atmosféru.
Strategie
Tutor komunikuje pomocí nástrojů zabudovaných v e-learningovém systému, tj. vnitřní pošta, chat, diskuzní fóra. Mezi jeho základní znalosti patří vést strukturovanou diskusi, znalost komunikačních technologií, úplné základy HTML, e-mail, atd. Role technická Role technická zabezpečuje technickou pomoc studentům, kteří si nevědí rady s otázkami technického rázu. To v praxi znamená, že si nemohou vzpomenout na heslo, nevědí, jak se píše do diskuze, nevědí, jak se odevzdává úkol nebo následně oprava úkolu.
Další možné otázky:
Co dělat při potížích Role pedagogická Vedení výuky v online kurzu je záležitostí vyškoleného tutora. Základem práce tutora je podpora vlastního učení se studujících, ke které patří podnětné náměty k přemýšlení a k diskuzi, pomoc při překonávání studijních obtíží a hodnocení výsledků studujících.
Základní kompetence tutora v elektronické výuce zahrnují především:
Vytvořené e-learningové prostředí zpravidla obsahuje celou řadu studijních opor, pomocí kterých může tutor účelně vést studenty jakýmkoli e-learningovým kurzem. V případě, že se jako organizátor vzdělávání rozhodnu pro využití tzv. netutorovaného kurzu, pak pedagogická role tutora odpadá. Tuto roli zčásti přebírá systém, který je k tomu nastaven.