2. oblast: Komunikace a spolupráce
Kompetentní jedinec ctí základní pravidla slušného chování na interentu. Přizpůsobuje svou komunikaci konkrétní skupině uživatelů a uvědomuje si kulturní, sociální a generační rozmanitost uživatelů digitálního světa.
Popis:
Důležitým předpokladem zdravého digitálního života je dodržování jednoduchých zásad a pravidel online komunikace. Respektování jinakosti ostatních uživatelů, dodržování obecných zásad psané češtiny, uvádění odpovídajícího předmětu v e-mailové korespondenci či používání smajlíků pouze v osobní komunikaci a v množství, která vyhovuje oběma stranám. Digitálně zdatný člověk zvládá nahlásit nevhodný příspěvek, vyjádřit bez emocí svůj názor a chápe, že v digitálním světě se ztrácí nonverbální složky komunikace (ironie, tón hlasu, kontext, …).
Úroveň kompetence: 1
Úroveň 0
-
Úroveň 1
Zná zásady zdvořilosti a pravidla vedení dialogu v online prostředí. Komunikuje s ostatními s využitím základních zdvořilostních principů. Umí použít obecná pravidla pro typografii (správné psaní velkých písmen, interpunkce, diakritika), do e-mailu píše předmět, smajlíky používá v neformální komunikaci.
Úroveň 2
Dokáže svou komunikaci s druhými přizpůsobit adresátovi i typu online prostředí - jak po formální tak po obsahové stránce. Dodržuje pravidla vedení dialogu. Umí nahlásit nevhodný příspěvek. Uvědomuje si, že v psané formě se ztrácí nonverbální složky komunikace (tón hlasu, kontext apod.).
Úroveň3
Dokáže aktivně řídit online komunikaci. Tlumí nebo řeší spory (flamewar), dokáže identifikovat trolly a vhodným způsobem s nimi pracovat.
Popis digitální kompetence:Ke stažení
Video: ZDE
E-learningový kurz: ZDE