18. Řešení technických problémů

5. oblast: Řešení problémů

V rámci této digitální kompetence jedinec umí identifikovat technické problémy v digitálním prostředí a řešit je (od jednoduchých potíží až po řešení složitějších komplexních problémů).

Popis:

Pro efektivní využívání digitálních technologií je vhodné si osvojit základní dovednosti při jejich zprovoznění a používání. K provozu digitálních zařízení je potřebná elektrická energie a někdy i další periferní zařízení, která rozšiřují spektrum funkcí a možného využití původního zařízení. Proto je dobré umět zařízení připojit ke zdroji energie, dobíjet baterii, pokud ji zařízení obsahuje, či připojit další externí zařízení jako je tiskárna, projektor, audiosystém či přístup do počítačové sítě. V případě problému je užitečné umět najít vhodný zdroj informací nebo nástroj k jeho řešení. K některým periferiím je nezbytné dokupovat spotřební materál a zvládnout jeho doplnění. Každé elektronické zařízení je pro zachování správné funkce vhodné čas od času vyčistit. 

Požadovaná úroveň kompetence: 1

Úroveň 0

-

Úroveň 1

Umí k digitálnímu zařízení připojit běžné periferie (myš, klávesnice, reproduktor, sluchátka, přenosný disk, tiskárna) pomocí kabelu a konektoru, případně bezdrátově, dříve naučeným postupem. Umí spustit a vypnout zařízení nebo nainstalované aplikace.

Úroveň 2

Umí využít různé způsoby připojení nové periferie k zařízení (kabel/bluetooth/wifi/NFC). Umí provádět základní údržbu zařízení jako je automatická aktualizace operačního systému či aplikací nebo antivirová kontrola. Umí změnit/obnovit přístupové heslo k systému či službě. Zvládne servis zařízení formou výměny běžného spotřebního materiálu (vadný kabel, toner v tiskárně, externí zdroj/nabíječka). Aplikuje základní preventivní opatření proti technickým problémům (např. neláme kabely, sleduje stav spotřebního materiálu).

Úroveň 3

Dokáže v online zdrojích najít informace o svém technickém problému, identifikuje jeho příčinu a na základě návodu jej v běžných případech zvládne vyřešit. Navrhuje a aplikuje pokročilá preventivní opatření proti technickým problémům. Zvládne pomoci s obnovením přístupu ke službám jiných uživatelů.


Popis digitální kompetence: 
Ke stažení

Video: ZDE

Podcast: ZDE

E-learningový kurz: ZDE